Az Alkalmazott Oktatástan blogja szülőknek

Tudáskulcs blog

Tudáskulcs blog

Olvasástól önmagában még nem nő a gyermek szókincse

Avagy a Wellhello hallgatásával növekszik a szlengszókincsünk?

2017. október 05. - Alkalmazott Oktatástan

olvasas.jpg

Korábbi cikkeinkhez (Miért szeretik jobban a gyerekek a Harry Pottert, mint az iskolai tankönyveket? és a Teszt: szülőként Te érted ezeket a szavakat?) többen leírták véleményüket, meglátásukat, amit ezúton is köszönünk. Többször felmerült, hogy a gyermek olvasson sokat, akár olyan könyveket is, amelyben sok a számára ismeretlen szó, mert attól fejlődik a szókincse.

Azt hiszem, azzal teljesen egyetértünk mindannyian, hogy a szókincset növelni kell. Minél pontosabban és választékosabban tudja magát kifejezni egy gyermek vagy egy felnőtt, annál jobb. Annál inkább meg tudja értetni magát, és annál inkább megérti ő maga a környezetét, akárhol is legyen, és a tanulás is könnyebben megy majd neki.

Viszont itt van némi félreértés, amivel ez az egész jócskán félremehet.

Először is nézzük meg, hogy mit jelent a szókincs.

A szókincs azon szavak összessége, amelyet egy gyermek vagy egy felnőtt ért.

Használattól függően lehet aktív vagy passzív.

Az aktív szókincs azokat a szavakat jelenti, amelyeket megértünk és használunk. Lehet, hogy nem mindennap, de minden gond nélkül, adott helyzetben használjuk, „szánkra vesszük” őket.

Az asztal, telefon, lakás, pénz, haj és konyha szavakat valószínűleg sűrűn használjuk.

Ha a foglalkozásunk nem szobafestő, és történetesen nincs éppen felújítás az otthonukban, a hígító, festőhenger és olajfesték szavakat nem használjuk gyakran. De tökéletesen tisztában vagyunk a jelentésükkel, és ha a helyzet úgy hozza, felismerünk egy festőhengert a barkácsbolt polcain, és tudunk kérni egy fehér olajfestéket. Tehát ezek a szavak szintén az aktív szókincsünket gazdagítják, az úgynevezett szunnyadó-aktív szókincsét.

A passzív szókincs az összes olyan szó, kifejezés, amelyet megértünk, de nem használunk.

lubov_zubova.jpgTegyük fel például, hogy azt a szót, hogy szürreális, ismered, tisztában vagy a jelentésével. Ha azt látod, hogy „ez a festmény szürreális”, akkor tudod, hogy valami nem valóságos, furcsa, elvont alkotásról van szó, de amikor egy borús, őszi reggelen felkelsz, nem mondod azt a családtagodnak, hogy „Minden olyan szürreális ma reggel.”

Tehát a szürreális ebben az esetben a passzív szókincsed része.

Azok a szavak, amelyeket láttunk már, de nem ismerjük a jelentését (vagy nem pontosan ismerjük), az nem része egyik szókincsnek sem!

Olvasással növelhető a szókincs?

Ez csak részben igaz! Olvasással nagy eséllyel csak a passzív szókincs növelhető, de az sem biztosan.

Az aktív szókincs kizárólag pontos megértéssel és használattal, gyakorlással növelhető!

A passzív szókincs kizárólag megértéssel növelhető.

Ha egy olyan szöveget olvasol, amelyben olyan kifejezések vannak, amelyeket egyáltalán nem értesz, akkor hogyan növekedhetne a szókincsed? Legfeljebb a „hú, ezzel a szóval már találkoztam valahol valamikor” fajta szókincsed növelhető, de ha nincs hozzá megértés, azzal sokra nem megyünk, és nem is nevezhetjük szókincsnek.

A szókincs oly módon növelhető, hogy a szó jelentését is megértik a gyerekek, magyarázatot is kapnak az új kifejezésekhez!

Egy szélsőséges példa (fiatal olvasóink többsége érteni fogja):

„B.O.S.S., # SWAG
ezt üzenem az összes vesztesnek
minden nap elnök, de nem unom
míg van nálam dollár meg euró.”

wellhello-apuveddmeg.png

Ha ezt a szöveget olvassuk, akkor növekszik a szleng szókincsünk? Tudjuk már bármikor használni a hashtag (#), swag és elnök szavakat? Vagy megértjük, ha legközelebb halljuk?

Nem?

Miért nem?

Azért mert a szavakat csak elolvastuk, de nem értettük meg.

Ha nem társul megértés a szavak elolvasásához, akkor hiába várhatjuk, hogy növekedjen általuk a szókincsünk (bármelyikről is beszéljünk)!

(A szöveg egyébként a Wellhello Apuveddmeg című számának első mondata, amelyet több tízezer tini kívülről fúj.)

A tanulság pedig: igen, olvasson a gyermek könyveket. De ügyeljünk arra, hogy ezeket az új szavakat meg is értse!

És ezáltal valóban nőni fog a szókincse!

Kellemes időtöltést és jó tanulást kívánunk gyermeknek és felnőttnek egyaránt! :)

Hogyan miként tudunk segíteni gyermekünknek abban, hogy minél inkább sajátjává váljanak a szavak és minél kevéssé felejtse el őket? Erről egy későbbi cikkünkben részleteiben írunk majd.

az Alkalmazott Oktatástan
munkatársai 

A bejegyzés trackback címe:

https://tudaskulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr6712930771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása