Az Alkalmazott Oktatástan blogja szülőknek

Tudáskulcs blog

Tudáskulcs blog

Ha nem megy az angol nyelvtanulás

Hétzáró gondolat egy sikeres cégvezetőtől

2017. szeptember 18. - Alkalmazott Oktatástan

piroska-gyula.jpg

Ha az előző heti, Fenyő Miki féle Hétzáró gondolat stílusában akarnám a mai Hétzáró gondolatot kezdeni, akkor most azt kellene írnom, hogy

„Fontos nyelv az angol, rájöttem magamtól,
S kerestem egy jó tanárt.
Gyakorlom is szépen, háromszor egy héten,
Az "I am"-et és a "You are"-t.”

Komár Laci!

Harmadik hete már, hogy itt kint tanulok életem párjával, Évivel Angliában. Az elmúlt egy hetet szinte csak azzal töltöttem, hogy szavakat tisztáztam.

Van egy érdekes dolog!

Ha nem tudod a szófajokat és a mondatrészeket a magyar nyelvtanban, akkor nem fog menni az idegen nyelvtanulás.

Miért?

Mert az idegen nyelv tanulása közben egy csomó szófaj nevét és a mondatrészek neveit is használja a nyelvtanár. Ha nem érted ezeket a kifejezéseket, akkor ezeken a meg nem értéseken keresztül bajos lesz megtanulni az új nyelvet.

Így jártam én!

Kisgyerekként egyikünket sem úgy tanítottak meg a szülei beszélni, hogy Tudod kisfiam, a „menni” szó egy ige. Az „asztal” szó pedig egy főnév.

Egész egyszerűen csak lemásoltad, duplikáltad azokat a szavakat és mondatokat, amiket hallottál. Aztán Te is ugyanúgy mondtad őket, ahogy hallottad. Mit tudtad Te azt, hogy az az adott szó ige vagy melléknév.

Alany vagy állítmány!

De hülye biztosan nem lehetsz, ha megtanultál folyékonyan magyarul beszélni.

Sőt!

Rettentő okos vagy!

Bernard Percy barátom New Yorkból mindig úgy kezdi a Magyarországon tartott tréningjeit, hogy szerinte a magyarok a legokosabb emberek a világon.

Miért?

Mert megtanultak magyarul!

Ebben igaza van!

Mert a magyar nem egyszerű nyelv!

De akkor hogyan lehet az, hogy több próbálkozás ellenére sem tudtam/tudtál megtanulni rendesen angolul?

Vagy oroszul!

Vagy németül?

Hát úgy, hogy nem tanultam/tanultad meg a magyar nyelvtan szófajait és mondatrészeit.

Most, hogy nekiláttam és megtanultam őket, teljesen látom, hogy két oka is volt ennek. Az egyik az, hogy azt hittem, hogy én már tudom a nyelvtant.

Ugyanis már kisdiákként is rettentően szerettem olvasni. Harmadik osztályos koromra már nagyon sok könyvet elolvastam. Ettől jó volt a helyesírásom. És azt hittem, hogy a nyelvtan egyenlő a helyesírással.

Nem!

A helyesírás része a nyelvtannak!

Ezt a tanárunk nem érttette meg velem!

A mai iskola ‒ meg az én kisdiákkori iskolám is ‒, a „mindenki egyszerre lapoz” elvére épül. A tanítónő elindul szeptemberben az éves tananyaggal, és tudja, hogy júliusra a végére kell érnie.

Nem érdekli, hogy a diákok megértették-e, amit tanított. Ő akkor is továbbhalad, ha nem. Legyen az a hülye gyerek problémája!

Ez nem valódi oktatás!

Hanem marhaság!

Így hát a kis Gyuszi (ez én vagyok, illetve voltam) frankón nem tanulta a nyelvtant, hiszen ő azt már „tudta”.

De volt egy másik probléma is!

Amikor a szófajokat tanultuk, a nyakunkba borították az összeset egyben. Most megszámoltam, összesen vagy negyvennégyet. Nem rendezték őket különböző kategóriákba, alkategóriákba.

Most már látom a rendszert, a kategóriákat és alkategóriákat. Így megértettem őket. De nekem nem így, rendszerezve tanították. Az egész egy nagy, megemészthetetlen masszává vált.

Azt is látom, hogy maga a nyelvtan is hibás ebben azáltal, hogy a szófajok kategóriáinak és alkategóriáinak nem ad pontos nevet.

Én annakidején Biológia szakon végeztem a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Tanárképző Karán. Tanultunk állatrendszertant. Ott pontosak a megnevezések.

Nézzük a mi Málna kutyusunkat!

Ő egy gyönyörű, kedves havanese kiskutya!

Nagyon szeretjük!

Az állatrendszertan szerint így tudjuk besorolni őt:

- Gerincesek törzse
- Emlősök osztálya
- Méhlepényesek alosztálya
- Ragadozók rendje
- Kutyaalkatúak alrendje
- Kutyafélék családja
- Valódi kutyaformák alcsaládja
- Kutyák nemzetsége
- Házikutya faj
 -Havanese fajta

Ez mind a mi Málna kutyánk! :-)

Itt vannak pontos kategória nevek: törzs, család, nemzetség, faj, fajta, stb...

Na most, a szófajoknál nincs ilyen!

Mind a negyvennégyet „szófajnak” hívja, akármilyen kategóriába vagy alkategóriába is esik.

Ez alapján így soroljuk be mondjuk az „öt” szót:

- Névszók szófaja
- Számnevek szófaja
- Határozott számnevek szófaja
- Tőszámnevek szófaja

Ez mind az „öt” szó!

Na, ezt kapd ki!

Tiszta őrület!

Nem csoda, ha az ember nem látja át!

És akkor még nem is beszéltem arról, hogy mindezt jól összekeverték a mondattan mondatrészeivel: alany, állítmány, tárgy stb...

Úgy látom, hogy jó alaposan belemerültem a szófajok és az állatrendszertan rejtelmeibe. De így talán megértetted, hogy mi minden nehézségem volt annakidején a nyelvtan tanulással.

És talán Neked is!

De a lényeg, amit ebből az egészből ki akarok kerekíteni, az az, hogy meg kell tanulnod a szavak pontos jelentését! Az idegen nyelv tanulásához pedig először a magyar nyelvtan szófajait és mondatrészeit.

Nekem ebben nagyot segített most a Tudáskulcs munkafüzet sorozat „Szófajok” című munkafüzete.

Itt tudod megnézni: http://tudaskulcs.hu

Ez tényleg érthető!

A sorozat többi részével együtt. Bár iskolásoknak írták, az olyan vén szivarok is, mint én vagyok, tudják használni.

A gyerekek meg egyenesen imádják!

Kedves Barátom! Tanuld meg a szavak jelentését! Tanuld meg a szófajokat! Tanulj meg angolul! És értsd a világot!

Piroska Gyula
üzletember, cégtulajdonos
"A cégvezetők barátja"

A bejegyzés trackback címe:

https://tudaskulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr7912875756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tutimagantanar · https://tutimagantanar.hu 2024.03.11. 11:41:47

Angoltanárt keresel?
Nézz szét a TUTI magántanár-közvetítőn:
tutimagantanar.hu/angoltanar/

Egyszerű, gyors, ingyenes tanárkeresés regisztráció nélkül.

Angol magántanár vagy?
Regisztrálj a honlapon és találj tanítványokat Te is:
www.tutimagantanar.hu
süti beállítások módosítása