Az Alkalmazott Oktatástan blogja szülőknek

Tudáskulcs blog

Tudáskulcs blog

A nyári szünetben tanuljon vagy csak pihenjen a gyermek?

2019. június 12. - Alkalmazott Oktatástan

nyari_tanulas_vagy_pihenes.jpg

A fenti kérdést tettük fel a minap a Facebook oldalunkon, ahol érdekes és elgondolkodtató válaszok érkeztek.

Voltak, akik azt javasolták, hogy a gyerek semmiképpen se tanuljon, hanem pihenjen, és „maradjon gyerek”. Volt, aki szerint az utolsó 1-2 hétben érdemes egy kicsit ismételni. Volt, aki azt válaszolta, hogy ő sem viszi magával a munkát a nyaralásra. Volt, aki külön kiemelte, hogy a szülők ne gyötörjék a szünetben a gyermeket a tanulással…

Egy érdekes és egyben igen tanulságos kommentet írt egy szülő:

„Ha a tanulás alatt azt értjük, hogy felesleges információkkal tömjük a gyerek fejét, akkor NE. Ha azt értjük alatta, amit kellene, hogy megismerje a világot, számára érdekes dolgokról szerezzen több információt, szélesítse a világlátását és közben érezze jól magát, akkor IGEN.”

Sajnos, ez az oktatási rendszerünk hibája, hogy az átlagember (akár szülő, akár nem) a tanulást a kínlódással, a kellemetlenséggel azonosítja, ami egy szükséges rossz, amin túl kell esni összeszorított fogakkal.

Ahol olyan információhegyeket kell megjegyezni és visszamondani, aminek kevés vagy éppen semmilyen gyakorlati haszna sincs. Esetleg itt-ott még hazugság is.

Ez nem tanulás!

Ez az érdeklődés, a tudás, a tudásszomj és úgy általában a tudományok megcsúfolása.

Sajnos, odáig jutottuk, hogy egy élettel teli kisgyermek lép be az iskolába, aki „mindent is” tudni akar, érdekli a világ, még a legapróbb porszemet is képes érdeklődve szemlélni, és sok esetben évekkel később egy olyan fiatal felnőtt lép ki, aki tiszta szívéből utálja a tanulást és mindent, ami azzal kapcsolatos.

Aki számára a tudás szerzése nem élmény többé, így nem is akarja azt.

És itt ez az ember meghal egy kicsit.

Mi akkor a tanulás?

A tanulás nem az, amikor

  • felesleges információkat magyaráznak nekünk,
  • memorizálni próbálunk valamit,
  • órákon keresztül ülünk egy unalmas órán/előadáson,
  • egy unalmas könyv felett görnyedünk.

A tanulás az, amikor

  • megfigyelünk valamit az életben, a gyakorlatban,
  • kipróbálunk valamit,
  • megértünk valamit,
  • valódi tudást szerzünk.

Egy gyermek folyamatosan tanul. Megfigyel dolgokat, kérdez dolgokról, kipróbál dolgokat, kísérletezik dolgokkal.

Az nem tudás, amit a dolgozat után elfelejtünk. Az nem tudás, amikor bemagolunk szavakat és mondatokat, majd ezeket a tényeket (vagy véleményeket) felsoroljuk valaki másnak.

Az nem tudás, ha valamiről tudunk csevegni.

A tudás az, amikor használható és igaz információk birtokában vagyunk, és amit később tudunk majd az adott területen  alkalmazni. Tudás az, amikor valamiről bizonyosságunk is van, mert kipróbáltuk, és mert valóban megértettük.

A tanulás az, amikor valódi tudást szerzünk az életünk valamely területén.

A tanulás az, amikor jobbá válunk valamiben, és ezáltal kicsit az életünk is jobbá válik.

Ha szeretnél egy olyan tanulási módszert, amivel valódi tudást tudsz szerezni, gyere hozzánk tanulásmódszertani tanfolyamra! Tanuld meg, mik a tanulás alapelvei, amivel élvezetesebbé tudod tenni ezt a tevékenységet! :)

Ráadásul tanfolyamaink általában 2 napot vesznek igénybe, így nem szakítják ki a gyermeket a nyári aktív vagy épp passzív pihenésből. :)

Tovább a részletekre»

A bejegyzés trackback címe:

https://tudaskulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr814890972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása