Az Alkalmazott Oktatástan blogja szülőknek

Tudáskulcs blog

Tudáskulcs blog

Egész nap csak a telefonját nyomkodja

2019. április 11. - Alkalmazott Oktatástan

allandoan-a-telefonjat-nyomkodja.png

A minap találkoztunk egy cikkel, amelyben egy tinikre szakosodott pszichológus hölgy fejtette ki az álláspontját azzal kapcsolatban, hogy miként lehet rávenni a gyereket arra, hogy a szülőre figyeljen, ne a telefonjára.

A cikk bevezetője így szólt: „a tini nem hallja meg, mit mondanak neki a szülei, és inkább csak nyomkodja tovább a telefonját, ha szólnak hozzá”.

Itt két dolog üti meg a szemet rögtön.

  1. A pszichológus már régen elfelejtette, hogy milyen volt, amikor ő volt gyerek, tini.
  2. Fogalma sincs, hogy mit csinál a gyerek a telefonján.

Így nem is lehet sikerrel kezelni egy ilyen szituációt.

A „telefonját nyomkodja” kifejezésben már benne van, hogy az valamiféle értelmetlen tevékenység. Ha valaki így áll neki, ráadásul így fogja kérni, hogy figyeljen rá a gyermeke, nagy eséllyel nem fog eredményt elérni.

Alapjáraton különbség van a két generáció között. Ezt pedig lekezeléssel szakadékká tudjuk mélyíteni.

A piszkálás, vita vagy szidalom önmagában nem hoz változást, legfeljebb feszültebb hangulatot eredményez, vagy azt, hogy a tini nem a szülő előtt fog telefonozni, de ugyanúgy telefonozik majd.

Egy vitás helyzetet mindig a megértés old meg végérvényesen.

Persze, ha félelemben tartunk valakit, akkor ideig-óráig változtat, hogy elkerülje a stresszt vagy a büntetést. De valódi változást (ha szükség van rá egyáltalán) csak megértéssel és egyetértéssel lehet elérni.

Ahogyan egy gyereket nem piszkáljuk azzal, hogy húzza ki magát, hanem elküldjük gerinctornára, úgy a telefonos zargatásnak sincs semmi értelme.

Mindig igyekezzünk az okot megtalálni, ne pedig csak a tünetet valahogy megszüntetni.

Ahelyett, hogy vitázunk, értsük meg a pontos helyzetet.

Mit csinál a gyermek pontosan a telefonján? A barátaival levelezik? Zenét hallgat? Instagramot, Facebookot vagy más alkalmazást használ? Játszik? Egyéb?

Forduljunk felé érdeklődéssel, kíváncsisággal, ne pedig lekezelő vagy kioktató hangnemben.

Ha megtudtuk, hogy melyek a kedvenc telefonos applikációi, töltsük le mi magunk is, és ismerkedjünk meg velük. Érezzük át a helyzetét, és innen már lesz egy közös pont, ahonnan tudunk vele valódi beszélgetést folytatni.

Ezután már nagyobb eséllyel leszünk képesek átadni neki azt, hogy adott esetben – ha valóban így van – hogyan tud majd kicsit kevesebb időt tölteni a telefonjával.

Amennyiben neked van sikeres módszered a fentiekre, szívesen látjuk hozzászólásban. :)

 Alkalmazott Oktatástan

A bejegyzés trackback címe:

https://tudaskulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr3714758129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása