Az Alkalmazott Oktatástan blogja szülőknek

Tudáskulcs blog

Miért nem színötös tanuló a gyermek?

2018. november 15. - Alkalmazott Oktatástan

miert-nem-szinotos.jpg

A minap egy egészen érdekes dologgal lett megvádolva egy csoportunk: ha foglalkoznak a gyermekkel és egy sikeres tanulási módszer van a kezében, miért nem színötös tanuló?

A probléma némileg összetett, de kezdjük a legelejéről.

Minden gyermek más, ami azt jelenti, hogy minden gyermeknek alapszemélyiségéből adódóan van gyengébb és erősebb oldala. Van, amiben nagyon tehetséges, van, ami pedig igen távol áll tőle.

Emellett ott van az érdeklődés kérdése. Nem mondhatjuk el magunkról sem, hogy minden érdekel. Legyünk őszinték magunkhoz: ha most meg kellene tanulnunk a következő „tantárgyakat”, mindegyiknek ugyanolyan lelkesedéssel vágnánk neki? Esetleg van olyan, amihez nem akarnánk, hogy valaha is bármi közünk legyen?

- az orosz nyelvtan alapjai
- ingatlanjog alapjai
- egy tradicionális indiai étel elkészítési módja
- egy csap szétszerelése
- Excel függvények
- horgolás
- zeneelmélet
- szobanövények ültetése
- kézilabda

Nos, így van ez a gyermeknél is. Nem minden érdekli őket, így nem mindenhez van affinitásuk annyira, hogy tanuljanak, olvassanak róla.

Amennyiben egy gyermek hatékony segítséget kap, illetve egy jó tanulási módszert, elkerülhetetlenül javulni fognak a jegyei, de azt ne várjuk el tőle, hogy színötös legyen.

Álljon itt pontokba szedve egy lista arról, hogy miért is.

Azt pedig el kell ismernünk, hogy az érdemjegyek – sajnos – nem mindig a (valódi) tudást tükrözik.

  1. Minden gyermek máshonnan indul
    Vannak gyors felfogású, pörgős gyerekek, és vannak, akiknek már ahhoz is sok idő kell, hogy az átlagos szintig felhozzuk őket. Ez nem azt jelenti, hogy az egyik okos, a másik pedig buta. Hanem egyszerűen azt, hogy ő máshonnan indít. Ide vehetjük magát a családi hátteret is: vannak gyerekek, akik békés, kiegyensúlyozott és támogató környezetből jönnek, míg másoknak a saját magukba vetett hitüket is erősíteni kell ahhoz, hogy egyáltalán bízzanak magukban egy kicsit is.
  2. Túl kevés az idő
    Attól függetlenül, hogy egy-egy gyermek teljesen más tanulási gyorsasággal rendelkezik, mégis mindegyiknek azonos mennyiségű idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy elsajátítsa a dolgokat. A mi tanfolyamainkon az a cél, hogy a gyermek vagy felnőtt megértse és használatba vegye a tanultakat, hogy képes legyen utána azt az életében alkalmazni. Ha ehhez az egyik embernek egy hétvége, a másiknak pedig három szükséges, az teljesen rendben van. Az iskolában ez nem megvalósítható, legfeljebb plusz órákkal iskola után.
  3. Sokszor nem jól felépített, rossz minőségű a tananyag
    Sok esetben probléma maga a tankönyv. Nem a fokozatosság elve alapján van felépítve, és a gyermeknek egyszerűen „túl magas”. Számos tankönyv, amivel találkozunk korrepetálások alkalmával, valójában nem annak a korosztálynak íródott, ahol tanítják, vagy csapong az egyes szintek között.
  4. Túl sok tananyag
    Nem egy esetben irdatlan mennyiségű anyagot kell elsajátítani a diákoknak. Ha ehhez hozzájön az, hogy kicsit le van maradva, lassú a felfogása (nem buta, hanem alapból sok meg nem értése van, kisebb a szókincse stb.) és nem jó a tankönyv, akkor nagyon nem egyszerű helyzetben van/vagyunk.
  5. Rengeteg felesleges információ
    Tanulásmódszertanunk egyik alapvető elve, hogy vannak lényeges és kevéssé fontos vagy épp teljesen lényegtelen információk egy-egy tananyagban, könyvben. Vannak kiegészítő információk, amelyek az alkalmazás szempontjából nem fontosak, így nem is szükséges azokat „megtanulni”. Ha valaki úgy tanul, hogy mindent azonos fontosságúnak tart, el fog veszni az adatok „tengerében”. Oktatási rendszerünk egyik nagy hibája, hogy óriási mennyiségű teljesen felesleges tudást akar a diákok fejébe gyömöszölni. Nem is meglepő, hogy egy-egy vizsga után mindenki rengeteget felejt. Persze, hiszen soha nem is fogja használni azokat. Emellett maga a vizsga is sokszor apró, lényegtelen, nem fontos adatok betanulását várja el (pl. napra pontos évszámokat, képleteket).
  6. A vizsga a cél, nem pedig az adatok alkalmazása, hasznosítása
    Sajnos az iskolában sokszor nem az a cél, hogy az adott adatokat alkalmazzuk majd később az életben. Ez pedig kulcsfontosságú lenne a tanulás során. Talán sokunk találkozott már a híres kovalens kötéses képpel:kovalens-kotes-meme.jpgKép: Trollfész

  7. Emberi tényező
    Sajnos akarva-akaratlan az emberi tényező is része a dolognak. Vannak tanárok, akik egyszerűen nem szimpatizálnak egyes diákokkal, ami persze fordítva is igaz. Emellett (el kell ismernünk) vannak rosszindulatú tanárok, akik sajnos meg tudják nehezíteni a diákok életét. Bizonyára mi is emlékszünk iskolás éveinkből egy-egy olyan tanárra, aki igazságtalan volt, netán túl kemény, vagy akinél még a 4-es is csodaszámba ment. Olyanok is vannak, akik egyéni rendszert dolgoznak ki, akik a sokkal több házi feladatra esküsznek, akik elvárnak az 5-öshöz olyan pluszt, amit más pedagógusok nem.
  8. Nincsenek jó szótárak
    Tanulási módszertanunk egyik alapvető elve a „szótisztázás”, vagyis az új szavak megtanulása, ami növeli az aktív szókincset és az általános szövegértést. Viszont sajnos nincsenek gyerekek számára jól használható szótáraink, és van, ahol a szakszavakat sem jól érthetően határozza meg az egyes szakkönyv – ha veszi a fáradtságot egyáltalán arra, hogy meghatározza. Míg az angol nyelvben számos gyerekeknek szóló, egyszerű és képes szótár kapható, ez a magyar nyelvre sajnos egyáltalán nem jellemző. Ez pedig megnehezíti a tanulást, mivel a gyerek maga nem tud egyedül utánajárni a nehézségei okának, hanem egy tanárra, magántanárra illetve más felnőttre kell támaszkodnia, aki elmagyaráz neki egy-egy kifejezést a saját nyelvén.
  9. A tanár vagy a szülő nem ismeri a tanulási módszert
    Hiába tanulja meg a gyermek a hatékony tanulási technológiát, ha a szülő vagy a tanár (ismereteik hiánya vagy a fenti egyéb pontok miatt) nem vevő erre illetve nem segíti a gyermeket. Arról nem is beszélve, hogy van, amikor a pedagógusnak annyira kell rohannia az anyagban, hogy be tudja tartani a tanmenetet, hogy egyszerűen nincs is ideje arra, hogy részletekbe menjen bele, alaposabban magyarázzon. Aki lépést tart, lépést tart, aki nem, nem. Ami persze azt hozza magával, hogy a többiek továbbmennek, így a lemaradó gyermeknek még inkább sürgető, hogy behozza a lemaradást. Arról nem is beszélve, hogy ha az órák anyaga egymásra épül, akkor a soron következő órákat esélyesen egyáltalán nem érti majd.
  10. A gyerek rossz lelki állapota
    Vannak diákok, akik különféle okból kifolyólag nincsenek jó lelki állapotban, az érzelmi tónusuk alacsony, visszahúzódóak, nem igazán kommunikálnak, esetleg konkrét problémájuk van. Lehet, hogy nem mernek jelentkezni, bizonytalanok magukban, „terrorizálja” őket egy osztálytársuk… és még sorolhatnánk a lehetséges okokat. Ennek az is része lehet, ha maga a szülő kőkemény elvárásokat állít fel neki, amit ő (úgy érzi) képtelen teljesíteni, és ezáltal folyamatos stresszben él. Lehetséges, hogy valaki, akár a szülő maga, akár csupa jó szándékból, de leértékeli a teljesítményét, a szokásait vagy a személyiségét.

Egy szó mint száz: az, hogy egy gyerek az iskolában színötös legyen és folyamatosan jól teljesítsen, sok összetevős dolog.

Amit te szülőként tehetsz az, hogy mindig támogatod, bátorítod és türelemmel segíted őt a tanulásban.

Ahhoz pedig, hogy hatékonyak legyetek a közös munkában, végezzétek el tanulási tanfolyamainkat!

Tovább a tanfolyamokhoz»

 

Barátsággal,
Alkalmazott Oktatástan

A bejegyzés trackback címe:

https://tudaskulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr5014373957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.