Az Alkalmazott Oktatástan blogja szülőknek

Tudáskulcs blog

Miért ne üsd meg a gyermeked és mit tegyél helyette?

2018. március 22. - Alkalmazott Oktatástan

gyerek_verese.jpeg

A nevelés minősége, illetve a tekintély megmutatkozik abban, ki milyen módszert használ a gyermek fegyelmezésére.

Vannak emberek, akik a megjelenésükkel elérik, hogy a dolgok jól menjenek, és van a másik szélsőség, ahol valaki megjelenik, és a gyerek orra bukik, a dolgok fejre állnak. Hogyan csinálja az, aki minden hangemelés nélkül még a legvadabb gyereket is megszelídíti?

Hogyan tudok (vagy nem tudok) hatással lenni rá? Ennek ugye megvannak a fokozatai:

1. Tudok hatni a gyerekre szép szóval, a tekintélyemmel. Ennek eredménye, hogy a gyermek megteszi, amit kérek, és elvégzi a feladatot.

2. Első szóra nem megy, elmondom ötször, vagy többször és kezd felmenni a pumpa. Nyilván nem vagyok annyira hatékony, mint szeretném, és a tekintélyem sem megfelelő.

3. Veszekszem vagy ordibálok a gyerekkel, netán hibáztatom őt.

4. Ordibálok, veszekszem és leértékelem. Maga a leértékelés szóbeli bántalmazás. Itt a hatásfokom, és tekintélyem már nem létezik.

5. Amikor úgymond teljesen magatehetetlenné válok, az utolsó szalmaszál a verés, ami egyben vereség is, és a gyengeség elismerése, illetve gyávaság. Amikor valaki annyira nem tud hatással lenni egy másik személyre, akkor a verés az utolsó fegyvere. De ha megütsz egy gyereket, azzal nem biztos, hogy tekintélyt építesz. Lehet, hogy félni fog tőled, de szeretni kevésbé lesz képes. Ne verd a gyereket, mert gyengébb nálad, és nem tud egyenrangú félként védekezni. És később még visszakaphatod.

Mit tehetünk, hogy elérjük, hogy a családban vagy az iskolában a dolgok jól menjenek?


1. Nagyon fontos, hogy az ember saját maga legyen tisztában a szabályokkal, és tudja, hogy mi az, amihez ragaszkodik, és amiben rendet szeretne tartani.

2. Ismertesse ezeket a szabályokat, és azt is, hogy a megszegésének milyen következményei lesznek. Ez a házirend, amit a családba is simán be lehet vezetni.

3. Legyél a gyerekkel barátságos, szeretetteljes, őszinte, és adj neki bizalmat.

4. Hangsúlyozd a képességeit, a jó tulajdonságait.

5. Amikor rosszat tesz, a tettét ítéld el, de hangsúlyozd azt, hogy ő maga mennyire jó. Pl. Nem örülök, hogy betörted az ablaküveget. Pedig te nagyon jól focizol. Na lássuk, hogyan tudod ezt helyrehozni?

6. Mindig hagyd, hogy a rossz tettet jóvátegye. Ne te mondd meg neki, hogy mivel, de segíts neki kidolgozni, mivel tehetné jóvá az okozott kárt.

7. Legyen önuralmad még az olyan helyzetben is, amikor azt érzed, felrobbansz a dühtől. Uralkodj magadon, mert minden kitöréseddel a saját tekintélyedet csökkented, és a gyerek nem fog bízni benned.

8. Akkor leszel a gyerek bizalmasa, ha szeretetteljes, megértő vagy. Ha őszinte, ne szidd le, de tanítsd a helyes viselkedésre.

9. Tarts fenn nagyon jó kontrollt, ami hatalmas szeretettel párosul. Értem ezalatt azt, hogy érd el, hogy az elejétől kezdve elvégezze a feladatait, elkezdje, csinálja és fejezze be. Tedd ezt szeretettel, még akkor is, ha közben hatszor kell nógatnod, hogy na csináld már…

A verés általában egy dühös szülő utolsó "ötlete". Gyere el felnőtteknek szóló kommunikációs tanfolyamunkra, és tanulj olyan alapokat, amellyel sikeresebb lehetsz a kommunikációdban, és kevésbé tud gyermeked (vagy bárki más) kihozni a sodrodból.

Tovább a részletekre»

Szeretettel,
Henczel Edit, pedagógus és édesanya
Alkalmazott Oktatástan

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tudaskulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr3813766442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.