Az Alkalmazott Oktatástan blogja szülőknek

Tudáskulcs blog

Tanulási nehézségek és szókincsfejlesztés

Avagy nem érti, amit olvas?

2017. december 15. - Alkalmazott Oktatástan

tanulasi_nehezsegek.jpeg

Szinte lehetetlenség túlmagyarázni: a szavak megértése nagyon-nagyon fontos! Olyan szinten alapvető, hogy el sem tudjuk képzelni! Sőt, mivel ilyen egyszerű, sokszor legyintünk rá: „Ez butaság! Csak egy szó, amit nem ért! Mit számít! Lépjünk túl rajta!”

Tegyük fel magunknak a kérdést: mi magunk szeretünk egy szakszavakkal teletűzdelt, érthetetlen szöveget olvasni?

Nem?

Persze, hogy nem.

Ugyanígy egy gyermek sem.

A különbség az, hogy ő maga sokkal kevesebb szót és kifejezést ismer, mint mi. Számára olyan szavak, amelyeket mi nap mint nap használunk és tökéletesen értünk, lehet, hogy épp semmit sem jelentenek. De az is előfordulhat, hogy van valami elképzelése róla, de az nem elegendő vagy épp helytelen.

Egyszer egy általános iskolás kisfiú megkérdezte tőlem, hogy mit jelent az, hogy „öböl”. Nem tudta. Számomra kézenfekvő. Neki nem volt az. Persze, hiszen ő egy gyerek. Most tanulja meg azokat a szavakat, amelyek felnőttkorában majd magától értetődőek lesznek.

Tényleges megfigyeléseken alapszik, hogy a meg nem értett, ismeretlen szavak és kifejezések problémákat okoznak a tanulásban.

Ezt tapasztaltuk. Számtalanszor. Mind a saját tanulásunk során, mind pedig gyermekek oktatásakor, korrepetálásakor.

Próbáltál már hivatalos, jogi szöveget olvasni?

Hacsak nem vagy jogász, nagy eséllyel nem értetted, igaz? Volt már olyan, hogy elhajítottál egy ilyet írást? Vagy épp mérges lettél tőle? Vagy épp „zúgott tőle a fejed”? A jogász számára pedig szemmel láthatóan  roppant egyszerűek a jogi szavak.  Ó, hogy tudnak dobálózni vele könnyedén! Mondatonként 3-4 szakszó is. Mert ők értik. A hétköznapi hallgató pedig feldühödik!

Ismerős?

Nos, egy gyerek ugyanígy érzi magát, ha nem érti meg a szavakat. És elképzelhető, hogy számára érthetetlenek a felnőtt számára egyszerűnek tűnő szavak. Mert most tanulja ezeket. Neki még újak! Az is lehet, hogy mindez másként nyilvánul meg rajta. Lehet, nyűgös lesz, vagy épp elsírja magát vagy egyszerűen csak nem figyel oda többé. Hiszen minden más érdekesebb, mint egy érthetetlen jogi zagyva, nem igaz? :)

„A tanulás harmadik és legfontosabb akadálya a meg nem értett szó.”
(L. Ron Hubbard: Hogyan tanuld meg?)

Tehát foglalkozzunk azokkal a szavakkal, amelyeket tanítványunk vagy gyermekünk nem ért. Ne hagyjuk ott, magyarázzuk el neki vagy keressünk egy egyszerű, gyerek számára készült szójegyzéket (olykor a tankönyvek végén is előfordulnak), esetleg nézzünk utána neki az interneten, mutassunk róla képeket, rajzokat. Ne csak a számunkra bonyolult szavakkal tegyük ezt, hanem a „kézenfekvőkkel” is.

Ezáltal nem csak gyermekünk, tanítványunk hangulata lesz jobb és megérti, amit olvas, hanem még észrevétlenül nő a szókincse is.

De ne higgy nekünk! Tégy egy próbát! Tapasztalatod pedig szívesen vesszük.

A fenti, több éves tapasztalatainkból kiindulva alkottuk meg a speciális TUDÁSKULCS foglalkoztató füzeteket, amelyek több problémás tárgyban tisztázzák le játékosan az olyan alapvető szakkifejezéseket, amelyekre maga a tárgy épül.

További információ:
http://tudaskulcs.hu/

 Szeretettel,
Alkalmazott Oktatástan 

A bejegyzés trackback címe:

https://tudaskulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr8713502249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.