Az Alkalmazott Oktatástan blogja szülőknek

Tudáskulcs blog

Diszlexia – a kitalált népbetegség

2017. november 07. - Alkalmazott Oktatástan

diszlexia_nepbetegseg.jpg

Van egy újabban elterjesztett „népbetegség”, amit diszlexiának neveztek el.

A diszlexia a nyelvvel, a beszéddel és az olvasástanulással kapcsolatos részképesség zavar. Fő tünete az olvasási képesség elmaradottsága az életkor, iskolázottság és intelligencia alapján elvárható szinttől. Problémát okozhat a betűk, szavak, és számok felismerése, leírása, a leírt betűket felcserélhetik, vagy ellenkező irányban olvashatják. Az olvasott szöveget nehezen, és hibásan idézik vissza, lényegét nem tudják visszaadni. (Wikipédia)

Miért hívom népbetegségnek, miért írom azt, hogy „elterjesztett”?

Mert kérem szépen, ez egy mondvacsinált hisztéria a világon! Az oktatás színvonala annyira alacsony szintre süllyedt, hogy már olvasni sem tanítják meg a gyerekeket az iskolákban. És ahelyett, hogy megvizsgálnák, hogy ugyan már, mit csináltak régen, amikor mindenkit meg tudtak tanítani olvasni, és mit változtattak meg, hogy ez mostanában már nem így van, azt terjesztik, hogy: ez egy betegség, egy képességzavar, amivel NEM LEHET SEMMIT SEM TENNI. Ahelyett, hogy mindent elkövetnének, hogy eredményt érjenek el az olvasás tanítás terén, inkább megbélyegzik a gyerekeket azzal, hogy diszlexiások, sajnos így kell leélni az életüket, hiszen ez egy „betegség”, és ezzel nem tudunk tenni semmit, szóval mentsük fel őket olvasásból, magyar nyelvtanból és idegen nyelvek tanulásából.

Édes istenem!

Csak ezt ne! Törődjünk bele abba, hogy SOHA nem fog megtanulni a gyerekünk olvasni? Ezzel azt is mondhatnánk, hogy beletörődünk abba, hogy felmentjük őt egy sikeres élet élésétől! Ki akarja ezt?

Egy biztos, hogy mi itt az Alkalmazott Oktatástanban ezzel nem értünk egyet! Van is egy olvasástanítási programunk, melyet sok éve tesztelünk, és eddig még minden diszlexiás embert meg tudtunk tanítani olvasni!

Már az állami iskolákban is teszteltük ezt olyan pedagógusokkal, akik – ahogy mi – MÉG NEM ADTÁK FEL, HOGY TUDNAK SEGÍTENI AZ ILYEN MEGBÉLYEGZETT TANULÓIKNAK IS!

Ennek a kísérleti projektünknek zárásaként, mely a súlyos olvasási és szövegértési problémákkal küszködő tanulók egyéni fejlesztését célozta meg, sorban érkeztek az eredmények, sikerek, és a teljes körű dokumentációk Telekesi Edit projekt vezetőnkhöz. Óriási fontosságú ez a projekt, hiszen – sajnos – lassanként a diákok 30%-a olvasási nehézségekkel küzd.

Az eredmények pedig nagyon szépen mutatják, hogy igen, az állami iskolákban dolgozó pedagógusoknak is át tudjuk adni azt a tudást, mellyel valódi sikerélményekhez jutnak a borzasztóan elakadt, reménytelen tanulóik segítésében is!!!

Íme néhány a sok megható tanári visszajelzésből:

„Attilának például mostanra igényévé vált a szótisztázás és sikerélményként élte meg a tanórán való hangos olvasást is. Erősödött az önbizalma és a szövegértése is biztosabbá vált. A játékos feladatokat nagyon megszerette, a gyurmázás lett a kedvence. Az olvasástechnika mellett erősödött a motiváltsága és a figyelme, memóriája.

Miklós magabiztosabb és pontosabb olvasó lett. Büszke lett önmagára, és év végére vállalta az osztály előtti hangos olvasást is.

Mindenképpen hatékonynak, hasznosnak ítélem meg a projektet, amely a személyes kompetenciákat is erősítette az olvasási technikák, a szövegértés mellett. A következő tanévben folytatom a gyerekekkel a programot. Köszönet, hogy részese lehettem a képzésnek, amely segítségével megismertem a módszert és terveim szerint a kollégáimnak is tovább tudom adni. A tantestület minden tagja megtanulta tőlem a szótisztázás fontosságát és prioritását.

Letícia próbaként került a csoportba, mert enyhe értelmi fogyatékos, és azt gondoltam csak nagyon pici eredmény lehetséges nála. Tévedtem! Mert látványos, az osztálytársai által is tapasztalt fejlődés történt a kislánynál!!! Önmagához képest óriási a fejlődése, kevés szónál maradt meg az ejtési probléma, szótisztázásnál mondatokat tud alkotni a szavakkal. (…) Előfordult, hogy hogy társai a tanórai hangos olvasás alkalmával annyira meglepődtek a szép olvasás hallatán, hogy hatalmas tapssal jutalmazták a kislányt." (T. E. Mária)

„A 2. osztályos kisfiamnál is sokat nyertünk az általatok használt módszerekkel, amelyet nekem is megtanítottatok Magabiztos, bátor és bevállalós lett az én bizonytalan és kudarcokkal teli gyermekem.

A 6. osztályos tanulóm már sokkal magabiztosabb és bátrabb. Tanulásban önállóbb és sokat bővült a szókincse. Ami nagyon érdekes, hogy nem csak magyar nyelvből, hanem matematikából és angol nyelvből is sokat fejlődött. Azt gondolom, hogy ezeket a tanulási módszereket elsajátítva több sikerélménye lesz a jövőben. Nem ijed meg egy idegen szó láttán vagy egy hosszabb szövegtől. Örülök, hogy segíthettem neki.

Köszönöm Nektek, hogy a csapatotok tagja lehetek, és örömömre szolgálna, ha továbbra is tartanánk a kapcsolatot! Milliószor hálás vagyok!!! Minden jót kívánok!!!" (F. V. hajnalka)

Nos, akkor itt a bizonyíték, hogy mégiscsak lehet tenni valamit a diszlexiásnak bélyegzett emberekkel!

Szívesen segítünk Neked is, akár szülő vagy, akár pedagógus, hogy elsajátítsd azokat az ismereteket, melyeknek birtokában vagyunk, és amiket ezeknek a kísérleti projektünkben részt vett pedagógusoknak is megtanítottunk. Igaz, hogy ők rászántak 5 napot a képzésre, hajlandóak voltak ezért felutazni hozzánk Budapestre, és egy egész tanéven át kemény és kitartó munkát végeztek fejenként 4-4 tanulóval. Valamint mindezt még 100%-ban dokumentálták számunkra: tesztelések, jelentések, beszámolók, fotók stb. formájában.

Kérlek, soha ne állítsd valami problémáról, hogy azzal nem lehet tenni semmit, mert ez a kudarchoz vezető biztos út! És soha ne add fel!

Gyere el Hogyan kezeljük az olvasási és szövegértési problémákat? előadásunkra:

http://www.alkalmazottoktatastan.hu/hogyan-kezeljuk-az-olvasasi-es-szovegertesi-problemakat

Gaján Éva elnök
Alkalmazott Oktatástan

A bejegyzés trackback címe:

https://tudaskulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr1713199347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.