Az Alkalmazott Oktatástan blogja szülőknek

Tudáskulcs blog

Tudáskulcs blog

Teszt: szülőként Te érted ezeket a szavakat?

Avagy a koppányi aga testamentuma

2017. augusztus 24. - Alkalmazott Oktatástan

a-koppanyi-aga-testamentuma.jpgFiatal tanárnő kolléganőnk mesélte a minap, hogy az egyik feldolgozandó kötelező olvasmányuk az osztályában a Koppányi aga testamentuma. Épp elkezdett rá előkészülni, és meghökkenve mesélte, hogy már az első tíz oldalon nem kevés olyan kifejezéssel találkozott, amelyeket egy átlag mai 11-12 éves gyerek nagy eséllyel egyáltalán nem ismer, talán még nem is hallott soha.

Mondta, hogy olyan régies szavak is voltak, amelyeknek bizony neki tanárként és felnőttként is utána kellett nézni.

Melyek is ezek a szavak? Teszteld magad szülőként, hogy vajon ismered-e őket.

A kötet címe: A koppányi aga testamentuma.

De tudjuk-e hol van Koppány? És kicsoda az aga? És vajon a testamentum milyen dokumentum?

Néhány további kifejezés a mű első tíz oldaláról a teljesség igénye nélkül:

zsarátnok
kecskelábú asztal
cséve (a toll csévéje)
fokos
végvári
feszület
fáklya
göröngy
mente
zabla
a. d.

Gyermeked szeret olvasni? Szereti a kötelező olvasmányokat?

Te magad mennyire szeretsz olvasni?

Vajon ezek az ismeretlen szavak meggátolják azt, hogy élvezet legyen az olvasás, a tanulás?

Meg bizony! És ezt a sok éves pedagógusi tapasztalataink is alátámasztják!

Vajon ha egy olyan mondatot olvasunk, hogy „A diák éneke után még hangfoszlányok szakadtak le a húrokról, mint amikor a partról göröngy gurul, és vízbe csobban.” el tudjuk képzelni, hogy is nézett ki ez a jelenet? Mi az a göröngy?

gorongy.jpgA göröngy egy keménnyé száradt vagy fagyott földdarab, az idézet pedig a fent említett kötelező olvasmányból származik. (Lásd a képen)

Nehéz túlhangsúlyozni a szavak fontosságát! Mivel szavakkal írunk körül dolgokat, ezért ha nem értjük a szavak pontos jelentését, nem fogjuk megérteni, miről szól a szövegünk!

Persze lehet arról vitatkozni, hogy rendben van-e az, hogy egy hatodikba lépő gyermeknek olyan regényt kell elolvasnia, amelynek szókincse messze magasabb, mint a sajátja. Ezzel most nem foglalkozunk, hiszen jelenleg nem áll módunkban az, hogy egyik napról a másikra megváltoztassuk az oktatási rendszert. DE! Amit szülőként meg kell tennünk az az, hogy felhívjuk erre a gyerek figyelmét, és segítünk neki tisztázni ezeket a nehéz vagy szokatlan szavakat akár szótár, akár lexikon vagy a Google segítségével.

Hívjuk fel a figyelmét arra, hogy ha valamit nem ért, szóljon! Otthon is és az iskolában is. Merjen kérdezni, merjen utánanézni.

És akkor határozzuk most meg ezeket a fenti szavakat.

Koppány: magyar település, mai nevén Törökkoppány

aga: régi török katonai rang

testamentum: végrendelet 

zsarátnok: parázs

kecskelabu-asztal.jpgkecskelábú asztal: két X lábból álló asztal (képen)

cséve (a toll csévéje): a madártoll alsó, csöves fele, amelyet annak idején íráskor megfogtak

fokos: a baltára hasonlító, de annál kisebb méretű fegyver

végvár: olyan várak, amelyek a török uralom idején a török és a magyar terület peremén álltak

feszület: kereszt a keresztre feszített Jézus Krisztussal

fáklya: a gyertyához hasonlító, hosszú nyelű világítóeszköz, amelynek vége gyantás anyaggal van bevonva.

mente: elegáns, zsinórokkal díszített kabát

zabla: a lószerszám része, amelyet a ló szájába helyeznek, hogy az állatot ezen keresztül irányíthassák

a. d.: (anno domini), az Úr évében (azaz: időszámításunk szerint)

Nos, mi szülőként átmentünk volna a teszten? ;)

az Alkalmazott Oktatástan
munkatársai

A bejegyzés trackback címe:

https://tudaskulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr3312774642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csipyke 2017.08.25. 19:58:11

Soőt, a botosomat is be tudom tenni a sifonyba, és le tudok menni a garádicson.

Aranytorkú Károly Művész Úr 2017.08.25. 20:02:35

Nekem simán ment. Nem értem mi a gond. A lányom 7 éves, és szerintem simán ismeri ezeknek a szavaknak a nagy részét. Ha meg nem, akkor ebből megismeri. :) Na jó, mégse jött be, teszteltem. A göröngyre pl azt mondta, valami pukli.

gemini62 2017.08.25. 20:20:56

Milyen jövőJÜK(!) van..a szavaknak...

Haloperidol 2017.08.25. 20:25:07

1. 40 éves vagyok, természettudományos végzettségű. A cséve kivételével mindegyik szót tudtam. Olvastam is a Koppányi agát.
Itt igazából az a kérdés, hogy a gyerek olvas-e eleget, és/vagy a szülő olvas-e eleget a gyereknek. Egyetlen módja a szókincs növelésének, ha olvassa a könyveket, vagy a szüleitől hallja ezeket a szavakat.
Fészbúkozás közben nem lehet művelődni.

e_ur 2017.08.25. 20:34:51

Üdvözletem!

A probléma tényleg valós, és tényleg nem foglalkozik vele az oktatásügy: a kötelező olvasmányok túl régen íródtak, és hiába a jó sztori, a szerethető hősök, ha a kölök egy kukkot sem ért belőle a régies kifejezések miatt.
Az első problémám a cikkel: Fekete István még pont a legjobbak közé tartozik, kezelhető mennyiségű utánanézős kifejezéssel, Jókai sokkal nehezebb eset, hozzá már egy rutinos felnőttnek is szótár kell. A kőszívű ember fiainak első két oldaláról a legedzettebbek is hajlamosak lepattanni.
A második, és sokkal súlyosabb gondom a cikkel: ezek a szavak valóban problémát jelenthetnek a gyereknek, DE A TANÁRNŐNEK? Könyörgöm, melyik?
(A toll csévéjét szavaztuk meg szótárazósnak itthon. Az valóban ritka.) De a cikk azt mondja "régies szavak is voltak". így, többesszámban. A felsorolt listából mi az, amit egy pedagógus végzettségű felnőttnek szótáraznia kell? Csak mert szerintem attól, hogy a mindennapi bolti csevelyben nem szerepelnek, azért nem számítanak akkora különlegességnek. Mondjuk hogy érettségizett le töriből, ha a "fokos" vagy a "mente" nem ismert a számára?
Gyorsan ráeresztettem a tesztre a férjemet, valamint a 10 és 13 éves csemetéimet. Volt, amit a gyerekek nem tudtak, de amikor szövegkörnyezetbe került a szó, simán betippelték. Amikor a "fáklya" következett, hangosan röhögtek. Van élő ember, akinek ez ismeretlen? Mondjuk úgy 5 éves kor felett?
Igen, tudom, van. Egy csomó gyerek küzd tanulási nehézséggel, vagy olyan hátrányos környezetből jön, hogy a mindennapi kommunikációban használt szavak se mindig vannak teljesen képben. Igen, épp ezért jobb lenne könnyebb szövegekkel indítani. De ha a fenti lista a tanító néninek is kihívás... az szomorú. Az nagyon, nagyon szomorú. Véleményem szerint azért egy felnőttnek illene ismernie a felsoroltak 80-90%-át. Ha összekapart valahonnan egy felsőfokú végzettséget.
Amúgy azt sem tartom jó megoldásnak, ha ezeket a kifejezéseket teljesen száműzik a kölök olvasmányából. Egyrészt hogy a viharba lehet történelmi kifejezések nélkül megírni egy történelmi regényt? Másrészt, a jelenleginél kevesebb, emészthető mennyiség még nem megy az olvasásélmény rovására. Vagy kikövetkezteti a szövegkörnyezetből, hogy mit jelent, vagy megkérdezi, vagy utánanéz a neten. Túléli, és ragad is rá valami. Még hasznos lehet, ha egyszer ne adj isten, pedagógusnak áll.

Tiszteletem:
Dia

2017.08.25. 20:35:17

A cséve az egyetlen ami már nincs a közismeretben így használva.

Az a tanár akinek a többi nem megy az gáz... nagy gáz.

Az a 8 átalányost végzett szülő is eléggé gáz akinek ezek nem mennek.
Pláne gáz érettségivel, netán diplomával a zsebben.

Recensens 2017.08.25. 21:05:37

Ápolni kell ezeket a régi magyar szavakat és szerintem az iskolában szükséges ezt megtenni. Magyar és történelem órákon például.

_ng_ 2017.08.25. 21:09:15

Öööö... ugye, ez most komoly? Mert viccnek egy kicsit durva lenne.

Szóval akkor komolyan:
"Teszt: szülőként Te érted ezeket a szavakat?"
Természetesen igen. Az egyetlen kivétel a toll csévéje, ennek utána kellett néznem. Viszont erős a gyanúm, hogy Fekete István nem jól használta: "A toll csévéjének hatalmas árnyéka álmosan imbolygott a falon [...]" -- kizártnak tartom, hogy valóban az alsó, az író keze által takart részre gondolt volna.

De mégiscsak vicc lesz ez. Fáklya, feszület, göröngy... pedagógus...

misimisi 2017.08.25. 21:13:11

Amíg a gyerek kicsi, mesét olvasni neki, mindennap, akár egy-két órán át is. (A diavetítés is übertuti!)
Ahogy növöget, lehet vinni múzeumba, várromokhoz, skanzenba, stb, mindenhol elcsíp pár kifejezést.
Aztán meg megértetni vele, hogy olvasni jó.
Az pedig, hogy a tanárnő nem ismert bizonyos kifejezéseket a fentiek közül, az egyfelől az oktatási rendszerünk, másfelől az ő saját szégyene.

axolotl77 2017.08.25. 21:23:18

Annak idején önként olvastam el, nem azért mert kötelező volt. Érdekes mód nem jelentett gondot a megértése.
Nem lehet, hogy a világgal, a gyerekekkel van probléma? Hogy ami nem megy nekik, attól egyből elfordulnak? Ha olvastam egy könyvet és nem értettem valami szót, akkor ott volt a szótár. És máris gazdagodott a szókincsem.
Sőt, tetézem! Bicebócától sem támadtak öngyilkos gondolataim:
www.nyest.hu/hirek/egy-nyolceves-mem-avagy-atkozott-e-a-kortemuzsika?comments

Jóska Pista 2017.08.25. 21:25:14

"A toll csévéjének hatalmas árnyéka álmosan imbolygott a falon, és amikor megállt, a fejek felemelkedtek, és sóhajtott mindenki, mintha ő írta volna a levelet."
Biztosan a toll zászlójára gondoltam, mikor olvastam, a toll szára (amit fognak) nem értem hogy tud hatalmas árnyékot vetni.

(A többi szót természetesen ismertem, mint bárki más.)

halaloszto 2017.08.25. 21:54:46

hát megmondom a frankót, egy kivételével ismertem őket. és tudjátok honnan? bizony, olvasmányaimból. mégis hogynnan a francból kellene a gyereknek szókincset bővítenie. ha nem a könyvekből, amiket elolvas? pont ezért olvastatunk vele könyveket, baszki! majd amit nem ismer, azt megkérdezi, utánnanéz, vagy simán rájön a szövegkörnyezetből. így tanul.

ez komolyan hírértékű, hogy az embert az iskolában olyan feladatok elé állítják, amikhez még nem tud mindent? másképp hogyan tanulna? matekórán sem lehet feladni a 288x12432-t, mert nem ismeri a választ?

eszem megáll.

Vajk

Dzsontra Volta 2017.08.25. 21:54:59

Textiles alapműveltségem révén a cséve szó már rajtam is kifogott pár évtizeddel ezelőtt, szerencsére engem akkoriban nem a mostani tanárok tanítottak, hanem még valódi tanítók... A probléma sajnos az, hogy a velem egykorú tanerő a módszerváltás után élve hagyott szockomp értelmiség egyenesági leszármazottjaiból tevődik lényegében össze. Ha valaki volt a '80-as '90-es évek közt középiskolás, az valószínűleg tapasztalta, hogy az osztály stréber, de véglényszintű életképtelen tagjai (jellemzően értelmiségi felmenőkkel) a tanári karriert célozták be életpálya modellként.

xclusiv 2017.08.25. 21:59:08

Már bocsánat, de mennyire reális dolog egy olyan könyvet kötelező olvasmánnyá tenni, aminek a címéből is csak a névelőt ismeri szóként?

Így utáltatja meg a gyerekkel az olvasást és a tanulálst az oktatási rendszer és tanerők.
Ilyen korban Harry Pottert és Rejtőt kellene a gyerekkel olvastatni, mert az lenne a cél, hogy megszerettesse vele az olvasást.

xclusiv 2017.08.25. 22:04:33

@halaloszto: "hát megmondom a frankót, egy kivételével ismertem őket. és tudjátok honnan? bizony, olvasmányaimból. mégis hogynnan a francból kellene a gyereknek szókincset bővítenie. ha nem a könyvekből, amiket elolvas? pont ezért olvastatunk vele könyveket, baszki! majd amit nem ismer, azt megkérdezi, utánnanéz, vagy simán rájön a szövegkörnyezetből. így tanul."

Ahha, ez a gyerekek (és családjaik) max. 10 százalékára igaz, és szerintem masszívan túlbecsültem.
A többség inkább eldobja "ezt a fassságot", aztán kb. itt véget is ér a pályafutása a könyvekkel.

És amúgy: mi értelme teljesen fölösleges szavakkal bővíteni a gyerek szókincsét? Most őszintén: 10 év alatt hányszor használod a zsarátnok, kecskelábú asztal és mente szavakat? És összesen? Nulla?

halaloszto 2017.08.25. 22:07:25

@xclusiv: a harry potter az aztán tényleg nem tartalmaz ismeretlen szavakat. anyám borogass.

_ng_ 2017.08.25. 22:14:45

@xclusiv: Sajnos a Harry Potter is felejtős: "A ​szemközti falon valami fénylett. Óvatosan közelebb mentek, s közben hunyorogva fürkészték a sötétséget. A lobogó fáklyák fényében egy felirat csillant meg."

Fáklya! Sőt: fáklyák! Ráadásul fürkészték...

_ng_ 2017.08.25. 22:46:17

Ez is Potter: "A kandallóban még izzott néhány zsarátnok; fényük púpos, fekete árnyékokká változtatta a karosszékeket."

csincsilla72 2017.08.25. 22:46:56

Egy népmese, amit okos szülő felolvas, hemzseg a régi kifejezésektől. Lenne honnan tanulnia a gyermeknek.
A szókincsbővítés legkiválóbb módja az olvasás. Csak mondom. Bár ahhoz meg kell tanulni olvasni, ez igaz.

_ng_ 2017.08.25. 22:56:14

@xclusiv: Ajjaj: "A csoport nagy megkönnyebbülésére Hagrid ezúttal nem kérte tőlük, hogy sétáltassák vagy rakodják a durrfarkú szurcsókokat. Helyette a kunyhó mögötti kecskelábú asztal mellett üldögéltek, és újfajta próbaebédet készítettek elő az állatok számára."

(Nem, nem a durrfarkú szurcsókok miatt idéztem.)

Rox 2017.08.25. 23:24:19

Tévedés, a cséve jelentése helyesen: kihúzott tollak kisebb-nagyobb összekötött csomója, vagyis csévébe kötött tollak, például pehelycséve, réceszárnycséve etc. A cséve összekötése a csévézés. Nem összetévesztendő a kávézással vagy a csávózással.

_ng_ 2017.08.25. 23:33:25

@Rox: Így van. Ahogy már Tompa Mihály is megírta: "Mint oldott cséve, széthull nemzetünk...!"
(elnézést)

Csipyke 2017.08.26. 07:26:47

@csincsilla72: okos szülő nem olvas népmesét...

halaloszto 2017.08.26. 08:59:57

Az, hogy az iskolába úgy érkezik a gyerek, hogy a szókincse sokkal kisebb mint kellene, nagyon szomorú. De az iskola szemszögéből nézve ez egy adottság. Alkalmazkodni kell hozzá, de nem úgy, hogy akkor csökkentük a tananyag szókincsét. Az iskola fontos feladata a gyerekek közötti különbségek csökkentése, a lemaradók felhozása. Ha maga a pedagógus sem gondolja feladatának ezt, akkor hogyan várhatnánk el a szülőtől?

Bretschneider detektív 2017.08.26. 09:25:50

Én a "feszület" szó kiemelésén akadtam ki. Egyszer kezembe akadt egy új kiadású Toldi, ahol lábjegyzetelve voltak azok a szavak, amiket feltételezhetően már nem ért a mai fiatal. "Sírhant" pl. eszem megáll. (Nem, nem vagyok hívő.) A képen amúgy nem kecskelábú asztal van.

hillman. 2017.08.26. 12:59:21

koppány : régi magyar személynév. magyar történelmi személy, az árpád ház tagja. Jog szerinti tronörökös aki ellen Vajk fellázadt és német csapatokkal legyözte.

végvár : határeröd. joval a török szomszédság elött is létezö rendszer alapköve. A német és a tatár betörések ellen épp ugy mint a török ellen.

fokos: hosszu nyelü többnyire kettös fejü "kisbalta". A fej másik vége enyhén visszahajlo tüskében végzödik és az inkább kiscsákány. A balta és a csákány szerelemgyereke. A nyele olyan hosszu, hogy sétapálca, turabotként is használatos volt. Igy inkább önvédelmi eszköz mint harci fegyver, bár a felkelök és szabadcsapatok elöszeretettel használták egyes korokban.

Csak az olvasást kell megszerettetni a gyerekekkel, ehhez viszont vérmérséklet és érdeklödés szerint más más könyv kell. Mivel a szülö jobban ismeri a gyerekét, mint a tanár, igy ö tudhatja mi érdekli a gyerekét.

A pedagogus nincs megfizetve. Ingyért senki sem dolgozik, ha meg elvárjuk, hogy munkakörén tul dolgozzon akkor ne csodálkozzunk, ha innkább elmegy pénzért dolgozni oda ahol "csak" a munkaköri leirásnak kell eleget tenni. Onnantol várhatsz el bárkitöl bármit ha megfizeted.

nj 2017.08.26. 15:30:57

@xclusiv:

"Ilyen korban Harry Pottert és Rejtőt kellene a gyerekkel olvastatni, mert az lenne a cél, hogy megszerettesse vele az olvasást."

Nem vagy konzekvens, ilyen alapon Rejtő sem jó, ugyanis légiósregényei "tele vannak" francia katonai kifejezésekkel! Mondjuk, a szövegkörnyezet átlagos asszociációs képességekkel rendelkező ember ki tudja találni, hogy melyik az "indulj", vagy a "balra át"...

nj 2017.08.26. 15:55:58

Egyébként, valamennyi szót ismertem, igaz, a csévét csak úgy, mint azt a hengert, amire cérnát, fonalat lehet tekerni.
Azt egyébként, nem haszontalan tudni, ha valaki kötni akar, vagy éppen szeret horgászni. :-)

Lehet azt mondani, hogy a szöveg nehéz, mert:
- régen írták, vagy
- a közelmúltban írták, de a múltban játszódik és emiatt manapság már ritkán használt szavakkal kell dolgoznia a szerzőnek, hogy hiteles és stílusában autentikus legyen. (Fekete István idejében is világítottak már elektromossággal, de mégsem írhatta azt, hogy a lovagteremben felkapcsolták a villanyt. :-))
Én ezt nem látom akkora problémának. Ha ilyen szöveggel találkozik az olvasó, akkor fejlődik a szókincse, az asszociációs készsége stb. És, ha nem adja fel azonnal a kitartása, feladatmegoldó képessége is. OK, nem használja esetleg ezeket a kifejezéseket nap mint nap, és akkor mi van? Mindent csak haszonelv alapján lehet mérni, amit nem lehet azonnal pénzre váltani, azt nem is érdemes elsajátítani? (Egyébként, jól jöhet ez még pl. nyelvi társasjátékoknál, ha körül kell írni valamit, vagy ki kell rakni betűkből. :-)) Az olvasás élvezet, ami bizony néha befektetett munkát kíván, mint minden hobbi. Van, aki ezt szívesen teszi, mert neki ér annyit egy történelmi regény megértése, amivel egy kicsit belekóstol régi korok hangulatába. Szórakoztatóbb is, mint a tankönyvek.
Nem lehet csak kortárs írók jelenben játszódó köteteit olvasni, mert akkor jelentősen lecsökken a világirodalom.
Megjegyzem, a mindennapi életben is gyakran előfordul, hogy ismeretlen szavaktól hemzsegő szöveget kell(ene) elolvasni, értelmezni, megérteni. Ilyen pl. minden piaci, vagy közszolgáltatás ÁSZF-je, berendezések használati utasítása stb. Azok is tele vannak olyan kifejezésekkel, amit a mindennapi életben csak ritkán használunk, mégis fel kell fogni, hogy mire gondolt a szöveg írója. Más kérdés, hogy annak a megértésére sem fordítanak némelyek sok energiát, pedig az már tényleg zsebre megy.

2017.08.26. 18:45:26

Talan pont ezert kellene olvasni, meselni. De ha gagyi, igenytelen, lebutitott szokincsu rajzfilmeken no fel a gyerek es folyton az megy, hogy jaj ne terheljuk, akkor marad is a nulla szokincs. Dontes kerdese, milyen jovot akarunk: olvasni keptelen, a vilagrol semmit nem tudo bunkokat, akik egesz nap a facen lognak es a valosagshowkbol tanuljak az eletet es osszes vagyuk, hogy teveben szerepeljenek barmiben. Vagy ertelmes emberekbol alljon inkabb a tarsadalom, akik kepesek gondolkodni, kifejezni magukat, neaggyisten meg otleteik is lennenek? Jaj, hat ez munka, meg terhelni kell a szegeny gyereket ahhoz, hogy fejlodjon? Igen!

Mivel a masik index-cimlapos cikkhez a korai iskolakezdesrol nem lehet hozzaszol, hat ide irom, mert szorosan kapcsolodik a tenahoz: a gyerekekkel szemben kellenek elvarasok is ahhoz, hogy ertekrenddel biro, ertelmes, muvelt emberek, a tarsadalom hasznos tagjai legyenek. Ha mindig csak az megy, hogy jaj minek a tanulas, jaj ne olvasson konyveket mert szavak vannak bennuk, jaj ne keljen koran, mert o szegeny milyen rossz neki az elet, csak aludjon es bulikazzon, akkor igen, energiaitalon fog elni, mert nincs ertekrendje, nincs semmi sem a fejeben, sem a sziveben, sem a lelkeben. De lehet nyavalyogni, lehet oket mentegetni, aztan csodalkozni, hogy ertektelen, mama-hotel generacio nott fel, aki csak videojatekozik egesz nap. Ennyi.

xclusiv 2017.08.26. 18:55:23

@halaloszto: hát igen, a fáklya az nekem is szemet szúrt, szerintem is közismert szó.

xclusiv 2017.08.26. 18:56:21

@_ng_: jóvan, feladom, akkor potter is kiesett. :)

xclusiv 2017.08.26. 19:04:00

@Kishableany: na pont előadtad azt a fasz szemlélelet, ami megnyomorítja a gyerekeket. Nem mindenkit, csak a 90-95%-ot. Már az 1. bekezdésben, a 2. bekezdés csak nettó baromság.

Almandin 2017.08.26. 20:09:11

A feszület szó nem ismeretlen a társadalom vallásos tagjainak-aki ilyen családban nő fel, az már 5 évesen is ismeri. A többi valóban csak későbbi tanulmányok során kerül sorra.
Azt hiszem, az kopik ki a nyelvből, amit már nem használnak. A fáklya és a zabla a társadalom nagy része számára azért válik ismeretlenné, mert az életformája olyan, hogy nem használja ezeket a tárgyakat.
Amúgy a Koppány szó értelmezésénél a posztoló nem tért ki az eredeti jelentésre-arra, hogy ez egy régi magyar férfinév. Ismert történelmi személy (a felnégyelt Koppány) is ezt a nevet viselte.
Sokan pl. már azt sem tudják, hogy Csepel település neve is régen férfinév volt. Árpád lovászmesterét hívták így. Ma is anyakönyvezhető név, de én pont azért nem adnám a fiamnak, ha lenne, mert sokan nem tudják, hogy ez egy férfinév és mindenki a városrészre és a szigetre asszociálna, humoros lenne.

Almandin 2017.08.26. 20:15:17

@xclusiv: Az irodalomtanítás célja nemcsak a megszerettetés, hanem az alapvető műveltség kialakítása is. A Harry Potter érdekes könyvecske lehet-bár én nem olvastam-, de valószínűleg az irodalmi értéke nem azonos egy Victor Hugoval vagy Móricz Zsigmonddal.

Almandin 2017.08.26. 20:25:55

@xclusiv: Pedig nagyrészt igaza van. Én is azért mondom, hogy el kell olvastatni régi regényeket is a gyerekekkel, mert egyrészt az alapműveltség része, másrészt nem lehet mindig olyat olvasni, ami szórakoztat. Jól látja Kishableány, hogy az a gyerek, akit túlkíméltek kiskorában, felnőttként nem fog tudni megfelelni az élet kihívásainak. Pl. a korai kelés lehet, hogy nem túl kellemes. Én is éjszakai bagoly vagyok, így tudom. De felnőttként elég valószínű, hogy a munkahelyére is korán kell majd bemennie. Sok olyat is meg kell tenni az életben, ami kellemetlen. Bár lehet, hogy a pacsirta típusú gyereknek épp a korai kelés kellemes. A közoktatás azért olyan, amilyen, mert tömegoktatás. Bagolynak, pacsirtának nem lehet többféle kezdést kitalálni. Ez viszont fejleszti az alkalmazkodó-képességet, amire később sokszor szükség lesz.

Csipyke 2017.08.27. 13:14:19

@Kishableany: a gyerekeim viszonylag sok mesét néznek, de persze olvasunk is. A kicsi sokaig egesz egyszeruen utalta, ha olvasunk neki, esti meset sem kert (nem ahelyett nezhetett meset). A szokincse valami dobbenet (4 eves es amugy raadasnak nemet nyelvteruleten elunk). Iszonyu valasztekosan beszel, neha csak lesek.

masada 2017.08.27. 13:35:02

Fáklya?! Ki nem ismeri ezt?

xclusiv 2017.08.27. 18:57:59

@Almandin: Egyben a kettőre.

Általános műveltség - nos ez a legnagyobb bullshit. Ha nem tudod megindokolni, hogy azt a dolgot miért kell megtanulni (elolvasni) - majd egyébként rohadt gyorsan elfelejteni - akkor csak rá kell mondani, hogy "de hát ez az általános műveltség része", aztán le is van tudva.

A gyerek túlkímélése: én pedig azt nem akarom, hogy túlszopassák mindenféle marhaságokra hivatkozva. Pl. olyanokra, hogy "ha én kibírtam kibírja ő is", "semmi nem lesz belőle így", stb.
A korai kelés egész egyszerűen fizikailag káros a kamaszoknak, ugyanis ilyenkor baromi nagy a szervezet alvásigénye, és nem fog (nem tud) elaludni este 9-kor, hogy kialudja magát a reggel 6-7 órás kelésre.
Szóval heti 5 nap kialvatlanul próbálunk az agyába tömni többnyire haszontalan és használhatatlan baromságot (lásd: általános műveltség), és ugye alvás közben se rögzül ez, mert nem alszik annyit. A kialvatlanság egyébként hatással van a testi és agyi fejlődésére is, és persze a közérzetére, hangulatára.

Almandin 2017.08.27. 22:44:53

@xclusiv: Egy vérbeli éjszakai bagolynak a 10 órás kezdés is korai lehet. Tapasztalatból mondom. Évekig dolgoztam olyan munkakörben, hogy d.u. 1-2 körül kezdtem és estébe nyúlt. Nekem ez nagyon kedvező volt a bioritmusomhoz. Simán átállt a szervezetem az éjjel 3 körüli fekvésre és a 11 körüli kelésre. Szuperül éreztem magam. Utána évekig volt olyan munkahelyem, ahol reggel 7-kor kezdtem. 5-kor keltem minden hétköznap. Sokszor úgy éreztem magam, mintha nyúznának, de felkeltem. Az egyik legpontosabb kolléga voltam.
Ismertem egy öreg nénit, aki nyugdíjasként rendszeresen hajnali 5-kor feküdt le és dél körül kelt. Ez volt neki a természetes. De egy másik ismerősöm este 7 körül bezuhant az ágyba, utána hajnali kettőkor felkelt, akkor kezdődött a nap neki. Extrém pacsirta típus volt. Nála megtanultam, hogy 7 után este ne hívjam, mert alszik.
A közoktatásban lehetetlen minden diák bioritmusához igazítani a tanrendet. Másrészt pedagógiai cél lehet az alkalmazkodó-képesség fejlesztése is. Én se bántam meg, hogy évekig nagyon korán keltem, mert pénzt kerestem vele. Azzal engem rá lehet ilyesmire is motiválni. Emlékszem, úgy pótoltam a pihenést, hogy a szombati napot végigaludtam.
A gyerekeknek azért kell korán járni a suliba, mert a felnőtt életükben is sokszor szükség lehet arra, hogy kellemetlenségeket vállaljanak. Nemcsak egy állás miatt, hanem pl. a gyerekvállalás miatt is. Egy csecsemő mellett sem lehet bagoly módra élni. Arra a pár évre azért tud az anyuka alkalmazkodni remélhetőleg.
Manapság állítólag már gyakori, hogy fiatalok lemondanak álláslehetőségekről, mert lusták korán kelni. A hülye szüleik meg eltartják őket.

plokmi 2017.08.28. 07:30:02

A felnövő új generációk más életet élnek, mint a felmenőik. Ezt persze az utóbbiak fogadják el nehezebben. Mások az értékrendek a szokások. De amire szükségük van a 'régi' dolgokból az tovább viszik magukkal, felhasználják, fejlesztik.
A felsorolt szavak arra a sorsra jutnak, hogy a történészek, nyelvészek begyűjtsék és megőrizzék az utókor számára. Nem a napi használat miatt, mert abból kikopnak, hanem mint a múltunk, kultúránk részeként.
De fordítsuk meg a jelenséget, próbálja meg valaki a 60-70 éveseknek elmagyarázni azokat a szavakat hogy: chat,Li-ion, processzor mag, memória (elektronikából), Wi-Fi. 1000-ból esetleg 1 embert találnánk akit valóban érdekel is és megtanulná. De senki sem 'aggódna' miatta, hogy nem ismerik, nem használják.
Szóval a változásnak, fejlődésnek sok megnyilvánulása van. Kezeljünk mindent a maga helyén és fontosságának megfelelően.

xclusiv 2017.08.29. 00:01:32

@Almandin: tl;dr
"A közoktatásban lehetetlen minden diák bioritmusához igazítani a tanrendet. Másrészt pedagógiai cél lehet az alkalmazkodó-képesség fejlesztése is."

Baszod, nem érted. 8-kor kezdődik a suli, 3/4 8-kor legyen ott, fél óra az út, előtte otthon azért reggelizzen, szarjon, mosakodjon, máris ott tartunk, hogy fél 7kor kelni kell.
Az alvásigénye minimum 9 óra, de inkább több, szóval este fél 10-kor már aludnia kellene. Tegyük fel, hogy könnyen elalszik (pedig nem), szóval elég 9-kor ágyba kerülnie. Ez mennyire reális?
Főleg ha a suliból hazaindul 4-kor, otthon van fél óra alatt, aztán még házit csinál, készül az anyagból, dolgozatra készül, vacsorázik és megfürdik, akkor ott tartunk, hogy tud kb. 1-2 órát kikapcsolódni?
És akkor nem sportol, nincs edzése, nincs különóra, nincs semmi.

Értem én, hogy alkalmazkodóképesség, de ennyi erővel akár a Gulágra is elküldhetnénk pár évre, hadd szokja...

"Én se bántam meg, hogy évekig nagyon korán keltem, mert pénzt kerestem vele. Azzal engem rá lehet ilyesmire is motiválni."

Na igen, csak ő pénzt nem keres, ellenben többnyire baromságokat töltenek a fejébe, baromi rossz hatékonysággal. Egyrészt azért is baromi rossz a hatékonyság, mert csak azért tanulja, hogy később legyen mit elfelejteni. Másrészt azért, mert az iskolaidő jelentős részét kialvatlanul, félkómában tölti.
És akkor ott van még az iskolai hatékonyság is, mert még a jelenlegi tananyagot is meg tudná tanulni napi átlag 2-3 óra intenzív tanulással pl. magántanulóként, jó magántanárral.

"Emlékszem, úgy pótoltam a pihenést, hogy a szombati napot végigaludtam."

Igen, ő is végialussza a szombatot, este nem is tud elaludni. És a vasárnapot is, akkor már még annyira se. És jön a hétfő, kel tök kialvatlanul (éjfélkor még kuruttyolt), és az egész hete szét van cseszve.

"A gyerekeknek azért kell korán járni a suliba, mert a felnőtt életükben is sokszor szükség lehet arra, hogy kellemetlenségeket vállaljanak."

Nem, ez egy baromság.
A gyerekeknek azért kell korán járni suliba, mert a felnőttek így akarják. Minden más csak kamu magyarázkodás.

"Manapság állítólag már gyakori, hogy fiatalok lemondanak álláslehetőségekről, mert lusták korán kelni. A hülye szüleik meg eltartják őket."

Nyilván van ilyen is. De vegyük észre: olyan fiatalokról van szó, akiknek gyerekkorukban, kamaszkorukban korán kellett suliba járni.
Szóval itt két lehetőség van: vagy nem szignifikánsan nagy ez a réteg, azaz kb. kerekítési hiba, vagy pedig semmit se "ér" az, hogy reggel 8-ra járnak "munkába" 6-18 éves koruk között...

Alkalmazott Oktatástan 2017.08.29. 14:43:59

@Aranytorkú Károly Művész Úr: Szuper, hogy kislánya ismerte ezen szavaknak a nagy részét :) Igaza van, ismerje meg őket! Ahhoz viszont, hogy megismerje őket, valakinek el is kell neki magyarázni és/vagy képet kell hozzá számára biztosítani.

Alkalmazott Oktatástan 2017.08.29. 14:45:36

@Haloperidol: Teljesen egyetértünk! Fontos része a szókincsbővítésnek még, hogy ne csak hallja/olvassa ezeket a szavakat, hanem azokat határozza is meg valaki a számára.

Alkalmazott Oktatástan 2017.08.29. 15:00:07

@e_ur: Kedves Dia! Köszönjük, hogy megosztotta a meglátását, és azt is, hogy teszt alá vetette családját! :) Igaz, ami igaz, valóban vannak ennél sokkal nehezebben emészthető kötelező olvasmányok is. Azért készült erről a cikk, mert konkrétan ez vetődött fel kolléganőnk által. A kilistázott szavak a teljesség igénye nélkül kerültek be a cikkbe, nem mindegyik. Hogy pontosan melyik szóval volt gondja a kolléganőnek, azt nem tudom.

Sajnos nagyon sok különbség van gyerek és gyerek, család és család között. Számos család nem olvas napi szinten, kevéssé kommunikálnak a gyermekekkel, nem beszélnek választékosan stb. Lehetséges, hogy a fáklya szó sok ötödikesnek már nem okoz problémát. Ez jó hír! :)

Lehet, kicsit félreérhető volt a cikk ebben, de a tanárnőnek nem okozott kihívást vagy nagy problémát a szó, nyilván tisztázta azt egy szótárból, lexikonból esetleg az interneten elérhető hiteles anyagokból és ennyi. Arról nem is beszélve, hogy mást jelent az, hogy valamit egyáltalán nem ért valaki (egyáltalán nem ismeri a szót, esetleg soha nem is hallotta) és az, hogy tudja, hogy pl. a mente egy kabát, de hogy pontosan milyen, azt nem. Ez csak egy példa a szemléltetés végett.

Igaza van, ne is száműzzük a regényekből illetve az olvasmányainkból! Sőt, őrizzük meg nyelvünk régies szavait is! Ebben abszolúte egyetértünk. Amit mi hozzátennénk ehhez (amit cikkünk is hivatott üzenni), hogy vegyük fel a gyermek nézőpontját! Amit mi értünk, az nem biztos, hogy egy másik generációnak is világos. Ügyeljünk arra, hogy magyarázzuk meg neki ezeket a szavakat, mutassunk róla neki képeket, vigyük el akár múzeumba stb. Ne hagyjunk ott olyan kifejezéseket, amit a gyermek nem ért. Akkor fejlődik a szókincse, ha ÉRTI is, mit jelentenek.

Fontos még, hogy ne KITALÁLJA, hanem tanulja meg. És akkor nem lesznek esetleges félreértések.

Alkalmazott Oktatástan 2017.08.29. 15:21:04

@_ng_: A hivatalos 7 kötetes akadémiai szótár a következőket írja a cséve szóról: "A madártoll tengelyének alsó, csöves, tollatlan része." Itt egy internetes tankönyv részlete erről (a képen egyértelműen rámutat a nyíl, 3. kép): www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_521_Allattenyesztes_2/ch01s02.html

Lehetséges, hogy a szerző nem jól ismerte a kifejezést.

Sajnos, nem vicc és sajnos sok gyermek nem érti (pláne pontosan) ezeket a szavakat. :( Sőt, azt tapasztaljuk, hogy az általánosabban használt szavak is problémát tudnak okozni.

Alkalmazott Oktatástan 2017.08.29. 15:22:23

@misimisi: Nagyon jó tippek, köszönjük :)

Alkalmazott Oktatástan 2017.08.29. 15:26:29

@axolotl77: A gyerekekkel minden bizonnyal nincs probléma :) Lehet, változott a világ azóta , más generáció, más igények, más nevelés, más környezet... Igen, mi is a szótárak használatára hívjuk fel a figyelmet!

Alkalmazott Oktatástan 2017.08.29. 15:29:40

@Jóska Pista: A hivatalos 7 kötetes akadémiai szótár a következőket írja a cséve szóról: "A madártoll tengelyének alsó, csöves, tollatlan része." Itt egy internetes tankönyv részlete erről (a képen egyértelműen rámutat a nyíl, 3. kép): www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_521_Allattenyesztes_2/ch01s02.html

Alkalmazott Oktatástan 2017.08.29. 15:32:05

@halaloszto: Kedves Vajk! Abszolút igaza van. Mi nem is állítunk mást, csupán annyit, hogy tanítsuk meg a gyerekeknek azt, hogy kérdezzenek, a szülőknek pedig szeretnénk felhívni a figyelmét arra, hogy tegyenek hangsúlyt arra, hogy a gyerekek meg is értsék a szavakat. Akkor növekszik a szókincsük, az aktív szókincsük, ha meghatározást is adunk mellé nekik. :)

Alkalmazott Oktatástan 2017.08.29. 15:35:12

@xclusiv: Jó meglátás, köszönjük. :) Így van, érdemes azokkal a kifejezésekkel kezdeni, amelyeket valóban használni fog a gyermek azért, hogy boldoguljon az életben

Alkalmazott Oktatástan 2017.08.29. 15:39:17

@Rox: A cséve jelentése a 7 kötetes régi akadémiai szótárból lett kiírva. Legalábbis a tollra vonatkozó meghatározás. Ezen az oldalon (tankönyv) is talál egy rajzot róla (3. kép): www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_521_Allattenyesztes_2/ch01s02.html
süti beállítások módosítása